Wydanie: PRESS 11/2012

Grać w otwarte karty

Kampania komunikacyjna dotycząca energetyki jądrowej i gazu łupkowego wymaga szczerego dialogu z ludźmi

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy na początku września br. Polski Koncern Naftowy Orlen SA przekonywał, że „gaz łupkowy jest jak wejście do Unii Europejskiej”. W trakcie debaty zaprezentowano raport przygotowany we współpracy z CASE Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych. Argumentowano wówczas, że dzięki wydobyciu gazu ziemnego z łupków skalnych Polska może zyskać wpływy podatkowe do skarbu państwa rzędu 87 mln zł, zwiększyć PKB i liczbę miejsc pracy.

Orlen, który wykupił koncesję na poszukiwanie złóż gazu łupkowego w Polsce, postanowił przygotować raport i zorganizować tę debatę, gdyż jego zdaniem brakuje rzetelnych analiz wpływu rozwoju tego sektora na polską gospodarkę i dotąd wszelkie dyskusje opierały się na przesądach, nie zaś na choćby szacunkowych danych. – Jestem przekonany, że to będzie ważny materiał zarówno dla polityków, od których decyzji zależy otoczenie regulacyjne, jak i dla wszystkich innych środowisk zainteresowanych polskim gazem łupkowym – mówił podczas forum w Krynicy Jacek Krawiec, prezes zarządu PKN Orlen.

Atmosfera akceptacji

Część koncesji na poszukiwanie gazu łupkowego Ministerstwo Środowiska udzieliło polskim koncernom energetycznym i paliwowym z udziałem skarbu państwa: PGE SA, PGNiG SA, Enea SA, KGHM Polska Miedź SA, Tauron Polska Energia SA, PKN Orlen SA, Grupa Lotos SA. 

Z kolei w projekt pozyskiwania energii jądrowej w Polsce zaangażowane są: PGE, Tauron Polska Energia, KGHM Polska Miedź i Enea w ramach powołanej w tym celu spółki PGE Energia Jądrowa. 

Komunikacja nowych przedsięwzięć w zakresie wydobycia gazu łupkowego czy budowy elektrowni jądrowej to niełatwe zadanie. – Projekty związane z budową elektrowni jądrowej i wydobyciem gazu ziemnego z łupków skalnych łączy technologiczna złożoność powodująca komplikacje w przystępnym formułowaniu przekazów – zwraca uwagę Magdalena Kobos, rzeczniczka prasowa i zastępca dyrektora biura komunikacji społecznej w Ministerstwie Skarbu Państwa (resort sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami, w tym energetycznymi, w których skarb państwa ma udziały). – Nadrzędnym celem jest zbudowanie wokół tematu wydobycia gazu z łupków w Polsce dobrej atmosfery i klimatu do rzeczowej debaty opartej na faktach – dodaje Magdalena Kobos.

Beata Goczał

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.